✕ Stäng

Kostråd vid IBS

Många personer som har IBS upplever att de är känsliga för någon typ av mat. För att reda ut om det är så kan du skriva en mat- och symptomdagbok. Det är dock viktigare hur du äter än vad du äter vid IBS. Du bör exempelvis äta långsamt, ofta och regelbundet.

Kostråden är väldigt individuella

Vad du bör äta för att lindra dina problem är helt individuellt och baseras på vad du har för symptom.

Skriv mat- och symptomdagbok

Du kan själv försöka komma fram till vilken mat som påverkar dig negativt och positivt genom att föra en mat- och symptomdagbok. På detta sätt kan du se om det finns några samband.

Det finns dock en risk att många som har IBS skär ner på för mycket och istället ökar risken för bristsymptom. Om du tar bort något ur din kost är det viktigt att du ersätter detta. Om du till exempel utesluter mat med viktiga vitaminer eller mineraler ska du hitta andra livsmedel som passar din mage bättre, som också har dessa komponenter.

Få rätt diagnos först

Du ska dock inte behandla dig själv innan du har fått diagnosen IBS. Laktosintolerans och glutenintolerans kan exempelvis ge liknande symptom.

Kost som kan påverka din IBS

Fett – inte för dig med diarré

Generellt är det inte bra med för mycket fet mat, men undvik inte för mycket fett, det behövs också för att kroppen ska må bra.

Det är om du ofta har diarré som det finns en risk för att du har en känslighet för just fett.

Fet mat gör ibs-mage värre.

Om du ofta har problem med diarré så ska du försöka undvika att äta för mycket fet mat och se om det hjälper.

Fibrer – för dig med förstoppning

Undvik att äta för mycket fibrer då vissa fibrer kan påverka IBS negativt. Du får själv pröva dig fram till vilket mängd fibrer just din mage tål.

Om du har förstoppning kan det dock vara bra att öka mängden fiber. Välj då lösliga fibrer så som fibrer som kommer från frukt, grönsaker, baljväxter och havre.

Jordgubbar innehåller fibrer vilket är bra för ibs-magar.

Stärkelse

Vissa kan reagera negativt på mat som innehåller mycket stärkelse så som potatis, ris, fullkornsprodukter och rotfrukter. Att äta detta då och då går oftast bra men två dagar i rad kan ge problem.

Rotfruktar är bra att äta för ibs-magar.

Gluten

Personer som lider av glutenintolerans eller celiaki måste utesluta gluten ur sin kost. Om du får en IBS-diagnos har glutenintolerans redan uteslutits som orsak till dina magbesvär med att äta glutenfritt kan också hjälpa. Pröva dig fram. Bovete, quinoa och hirs är exempel på sådant som kan ersätta annars glutenrika produkter.

Quinoa, bra mot ibs.

Kolsyra och sötningsmedel – inte för dig med uppblåst mage

Kolsyrade drycker och sötningsmedel är båda gasbildande. Undvik detta om du har problem med gasig och uppblåst mage.

Alkohol

Alkohol kan orsaka en ohälsosam tarmflora då det påverkar funktionen i både tarm och mage.

All alkohol är dålig mot ibs.
Fil och yoghurt

Dessa livsmedel kan påverka din IBS i positiv mening. Mjölksyrabakterier eller laktobaciller kan ibland minska gasproblematiken.

Yoghurt kan vara bra mot ibs.

Hur du äter är viktigare än vad du äter

Du med IBS ska äta regelbundet och ofta jämnt fördelat under dagen. Det är bättre att du äter små portioner ofta än stora portioner sällan.

När du äter ska du äta långsamt, utan stress och tugga maten ordentligt.

Senaste Nytt